Det hållbara valet är det som är lyxigt!

Guldram Salonger vill få ut budskapet att omställning är uppnåbart och att det dessutom kommer att skapa guldkant i ditt liv - samtidigt som du räddar planeten! Under hösten satte ett team på Hyper Island tänderna i vårt nya koncept Guldram Salonger och här ett utdrag av vad de kom fram till! Helt magiskt att få kasta upp alla drömmar och mål till detta team och få tillbaka det i ett vackert inslaget paket! Guldram helt enkelt!

Vi börjar:

Den hantverksmässigt framställda osten Wrångebeck från gården som från medeltiden och fram till 1527 beboddes av munkar, och som idag är kravmärkt och värnar om biologisk mångfald? Rotfrukterna från små ekologiska gårdar (finns listade väldigt exakt faktiskt vilken gård!) som levereras efter säsong i Ekolådan, där du vet att allt du finner i lådan är skapat med kärlek utan gifter? Grädden från Solmarkagård, där korna får ha hornen kvar eftersom det ger korna karaktär och är ett väldigt viktigt sinnesorgan med vilka de både orienterar sig i landskapet. Brödet av kulturspannmål, anpassat för våra breddgrader, och som därför inte behöver bekämpningsmedel och konstgödsel, och dessutom med lägre glutenhalter för att vara snäll mot allas magar!

Är inte detta exempel på berättelser du skulle vilja berätta när du dukar fram till dina gäster på middagsbjudningen? Om du nu vill slå på stort och lyxa till det – och har möjligheten – är inte detta det optimala? Att hylla hantverket, det som skapar blomning och skönhet i våra landskap och öppnar för en hållbar balans med naturens gåvor? Det lilla extra helt enkelt!

Utdrag ur rapporten från HyperIsland:

Introduktion

Guldram är ett koncept som syftar till att göra det lättare att agera hållbart. Guldram vill få ut budskapet att det hållbara valet är uppnåbart och kommer att skapa guldkant i ditt liv - samtidigt som du räddar planeten!

Guldram håller för närvarande varje månad ett event – ett afternoon tea - tillsammans med Dahl Agenturer och samarbetar med inspirerande talare från ett brett spektra av aspekter av en hållbar livsstil.

Guldrams uppdrag är att genom våra evenemang inspirera till positiv omställning. Guldram Guide (hemsidan som inom kort lanseras) och nyhetsbrevet, uppmuntrar individer att skapa hållbara vanor. Vårt mål är att inspirera till goda val, främja en övergång till en mer hållbar livsstil som speglar en harmonisk balans mellan stil och ansvar. Det hållbara valet är lyxigt!

Kundsegmentering

Gästerna på Guldram Salonger är intresserade av de finare sakerna i livet och har en effekt på människorna omkring sig. Han/hon förstår vad hållbarhet innebär och är öppen för mer input om hur man kan implementera mer hållbara val i sin livsstil. Han/hon har ett nätverk av människor som han/hon har inflytande över och har därför förmågan att påverka andra om vad man ska köpa och var man ska vara. Han/hon bryr sig om världsutvecklingen och vet vad som är rätt att göra, han/hon vill göra det och Guldram är en plattform för att utveckla detta vidare, att inspireras och inspirera.

Konkurrenter/inspirationer

Det finns för närvarande inget varumärke som gör exakt vad Guldram gör i Stockholm. Vi har tittat på olika aspekter av deras företag. De främsta konkurrenterna är Goop, Poosh, Svenskt Tenn och Wallpaper. Goop och Poosh är livsstilssajter som efterliknar en nära relation med sina läsare och ger tips och tricks. Denna tonalitet är intressant. Svenskt Tenn lika så.  Färgerna är intressanta och de är redan populära inom kundsegmentet. Wallpaper är också en guide och är mycket minimalistisk, men färgstark och ser bra ut på soffbordet.

Kategorier och positionering

Guldram är ett nytt företag och de lanserar en ny tjänst, därför är det mycket viktigt att kategorisera och positionera tydligt. Guldram kommer först och främst att kategoriseras som evenemang inom den exklusiva och hållbara sfären. Detta har beslutats eftersom detta är hur rörelsen kommer att spridas, personliga evenemang är mer troliga att ha en varaktig effekt på deltagarna. Evenemangen är också redan igång och bevisat effektiva för sin målgrupp. Vid sidan av detta kommer de också att skicka ut månatliga nyhetsbrev för att ytterligare bygga relation till sina följare och öka engagemanget.

Det unika säljargumentet är hållbarhet som en extra nivå av guldkant i livet, så det är den positionering de kommer att inta på evenemangsmarknaden. Detta måste vara det huvudsakliga fokuset för att penetrera Stockholms marknad eftersom det är det gap de kommer att fylla, ingen har ännu gjort den här typen av evenemang lokalt.

Nästa steg är att övergå till att skapa en "Guldram guide", detta är en guide till Stockholms cafeer, restauranger, butiker och produkter som enligt Guldramkonceptet klassas som hållbara och bygger en livsstil med Guldram. Nästa steg efter det är att fokusera på en webbplats som en livsstilsplattform för att sprida ännu mer.

Genom att ha en lekfull designstil strävar vi efter att bära varumärkets vänliga och glada budskap. Guldram vill vara DEN främsta källan till autentiska, korrekta och smakfulla lösningar för en hållbar livsstil. Förutom att vara en plattform för en blomstrande hållbar livsstilsgemenskap. Genom att göra detta bibehåller vi en vänlig och intim relation till konsumenter som verkar mer pålitlig, särskilt i och med att Guldram är ett litet familjeföretag. Detta tilltalar människor och kunder som gillar att handla smått och lokalt, precis vad Guldram vill framställa.

Guldram vill få ut budskapet att hållbar inte betyder att du måste ändra din stil till "hampakläder och hippies" om det inte redan är din stil förstås! Guldram vill vara en vän som du ser upp till. En kompis vill vara ärliga med dig med kärlek.

Tack David Church, Reyhaneh Mahboub, Eliza Nåsén, Vera Swärdh, och Sarah Wolfson på Hyper Island för ett fantastiskt bra jobb och en mycket spännande och rolig resa tillsammans i detta varumärkesarbete!

Guldram Salonger är ett parallellt projekt till Yennenga Progress, som arbetar med hållbarhet utifrån samtliga av FNs Globala utvecklingsmål. Världen hänger samman, och vår livsstil här påverkar i allra högsta grad klimat och arbetsförhållanden på andra håll i världen – på samma sätt som deras livsval påverkar vårt liv i norden. Så låt oss alla göra medvetna val, och låt oss definiera det hållbara valet som det med extra guldkant som vi vill stoltsera med på nästa middagsbjudning!