Delta med din kompetens

Yennenga Progress viktigaste uppdrag är att matcha våra Yennenga Networkers idéer och verksamheter med rätt kompetens och nätverk. I mötet med någon inom samma bransch, med samma passion, skapas relationer och ett internationellt nätverk att bolla med, kontakter med företag som har rätt utrustning, och möjlighet att hitta investerare som förstår idén och dessutom kan ge den extra skjuts framåt! Genom matchning blir idéer och verksamheter mer än vi någonsin kunnat drömma om. Framgång handlar om möten, och vad vi tillsammans skapar i dessa möten. Signa upp med din kompetens och bli en del av en spännande utveckling!

Gå med Stäng
example_page

Stötta med pengar

Pengar är viktigt! På de olika projektsidorna kan du donera direkt utifrån de olika verksamheternas specifika behov av finansiering. Gåvor direkt till Yennenga Progress verksamhet i stort är också väldigt betydelsefullt, och fördelas då efter vad som ligger i pip-line eller har behov av extra kärlek just nu. Yennenga Progress innehar 90-konto vilket betyder att vi som organisation uppfyller högt ställda krav 
och genomgår årliga kontroller utförda av Svensk Insamlingskontroll. Att vi har ett 90-konto är en bekräftelse på att insamlingen sköts på ett etiskt och ansvarsfullt sätt och att pengarna går till ändamålet (minst 75 % av de totala intäkterna) utan oskäliga kostnader (högst 25 % av de totala intäkterna).  

Donera Stäng
logo

Restaurangkockar

Restaurangskola

Mat är så mycket! Det är hälsa, försörjningsmöjlighet, samvaro och fest.

KOMPETENSER: 4 FINANSIERING: 80% GÅ MED GE PENGAR
IMG_1784

Sesambullar!

29 april, 2016

En nyhet från Restaurangskolan i Nakamtenga är nybakade rågbullar med sesam som säljs varje morgon. Sesam odlas av kvinnorna i byn. Bullarna ger bra mättnadskänsla och är uppskattade av kunderna. Det är främst skolans lärare och killarna i verkstäderna om köper än så länge. På bilden ovan bakas vetebullar – en och annan söt kaka beställs också, då någon vill ha det extra festligt!

R sallad

Guldkant på besöket i Nakamtenga

8 februari, 2016

Resedagbok

Vi går upp kl 8 i tron att vi ska åka mot Nakamtenga kl 9. Lennart och Eva Karlsson har inbjudit  till diskussion om hur svenska företagare i Burkina Faso kan formulera ett gemensamt PM hur behov och förutsättningar för biståndsarbete ser ut.

Precis när vi ska åka kommer en låssmed på besök. Han är upplärd och utför arbeten åt Claude Ki och att han dyker upp en söndagsmorgon är bara att acceptera. Han får sina låskolvar – inköpta på Biltema i Sverige – sen jobbar han på och vi kan åka iväg endast ½ tim försenade.

Vi kör norrut på bra vägar, genom Ziniaré, och svänger höger in mot Nakamtenga som ligger precis utmed vägen. Vi ser Lennart vinka vid sitt nybyggda hus. Vi bjuds på kaffe med hembakat vetebröd. Snart kommer Eva och Richard Traoré. Samtalen börjar så sakta – vad kan vi svenska företagare bidra med och samtidigt nyttja medel från SIDA. Kl 13 går vi mot restaurang Margareta och bänkar oss under runda taket. Nu anländer flera inbjudna, Antoinette, Agnes, Claude Ki samt två specialpedagoger från Göteborg som hjälper Eva med pedagogiken vid språkinlärning.

Vi får först en entrérätt bestående av vattenmelon, tomat och hackad basilika. Smakar läskande och gott! Därefter serveras vi stekt kyckling, pommes frites, haricots verts. Vi dricker byns fina brunnsvatten som smakar bättre än Lafi på flaska. Restaurangen har fått bord och stolar av Berns salonger i Sthlm. När vi går runt i köket imponeras vi av kökslogistiken och den fina utrustningen. Unga pojkar och flickor kan studera till kock här och alla har arbete innan de ens hunnit studera färdigt.

Efter restaurangköket fortsätter vi rundvandringen till alla andra hus och verksamheter. Vi blir imponerade av allt som Eva och Lennart gör här. Förskolan, lågstadium, mellanstadium och planer på högstadium. Snickarverkstad, plåtverkstad, stenplatte-tillverkning, sömnadsutbildning, bibliotek, datasal, fina toaletter, köksträdgårdsodling etc. Allt under Yennengas stora engagemang.

Efter rundvandringen fortsätter diskussionen hemma hos Eva o Lennart. Vi får kaffe o sockerkaka. Eva Traoré får i uppgift att skriva en sammanfattning av våra diskussioner och skicka ut på mejl.

På hemvägen köper vi färska grönsaker mellan dammen och vägkanten.

Roland och Margareta Göransson, på besök i Nakamtenga den 3 januari 2016.

IMG_0344

Nu tar vi nästa steg!

11 januari, 2016

Vi har under 2014 och 2015 haft medel från Radiohjälpen för att starta och driva Restaurangskolan. Nu har vi slutrapporterat det projektet och ser framåt för att ta nästa steg i verksamheten. Målet för projektet var att skapa förutsättningar för lärande och praktisk utbildning för ungdomar och därmed ge möjlighet till arbete och försörjning. Projektets fyra delmål omfattade iordningställande av undervisningslokaler och införskaffande av nödvändig utrustning, att ge praktiska och teoretiska kunskaper för arbete inom restaurangnäring och medverkan till att hitta praktikplatser till eleverna samt att restaurang och matsal ska vara i funktion.

Under perioden har ett väl fungerande restaurangkök, matsal och fyra öppna pallioter (matplatser) iordningsställs. Ett mindre gästhus med två gästrum, dusch och toalett har också gjorts iordning. Restaurangköket är väl utrustat med redskap av hög kvalitet och inredning som medger hög standard och god hygien. I byn finns nu en väl fungerande restaurang med kapacitet att ta emot gäster som är vana vid god, vällagad mat och bra service.

En grundläggande målsättning för Yennenga Progress engagemang i byn Nakamtenga är att utifrån en förstärkning av den lokala ekonomin, öka möjligheterna för ungdomar att stanna i byn i stället för att försöka hitta arbete i de större tätorterna. Detta är ett långsiktigt arbete, eftersom det inte bara handlar om utbildning, utan i första hand en attitydförändring och ett frigörande från traditionella, och för ungdomar ofta begränsande, föreställningar och förhållningssätt. Restaurangutbildningen har varit  ett viktigt led i detta arbete. Utbildningen har genomförts under en tvåårsperiod, vilket i den lokala kontexten är en mycket kort tid. Den förändringsprocess som ungdomarna genomgår har bara påbörjats.

Restaurangskolan har haft åtta deltagare, alla yngre män. Alla deltagare i utbildningarna kommer från byn Nakamtenga där också utbildningen har ägt rum på Yennenga Progress utbildningscenter. Det var från början tänkt att flickor skulle prioriteras till utbildningen, men vid närmare analys kunde vi konstatera att det i en bymiljö som denna i Nakamtenga, (ännu) inte är möjligt för unga kvinnor att arbeta inom restaurangområdet eftersom de har ett första ansvar för sina familjer. Det betyder att de inte kan vara disponibla på samma sätt som män då det gäller t.ex att arbeta morgonpass och kvällspass eftersom de då förväntas vara i sina hem. De få kvinnor som ändå påbörjade utbildningen hoppade efter en kort period av utbildningen under påtryckning från sina familjer. Därför är det bara unga män som genomfört sin restaurangutbildning. Det primära då det gällde rekrytering av elever till Restaurangskolan var att eleverna skulle vara unga människor från byn. Denna målsättning lyckades till 100%. Genusaspekten är en mer långsiktig fråga, som vi får arbeta vidare med på flera plan i hela samhället.

Eleverna har  i sin utbildning arbetat mycket ingående med personlig hygien och kökshygien. De har lärt sig hur kylskåp, frysar och gasspisar fungerar och används på rätt sätt. De har lärt sig tillaga olika maträtter  utifrån de matvaror och grönsaker som finns tillgängligt lokalt. I utbildningen har också ingått bakning med speciell inrikning på matbröd. Förutom köksarbetet har även eleverna utibldadts i klädvård som tvätt, strykning och vikning. De har lärt sig att städa och bädda i gästrummen. Stor vikt har också lagts vid kundbemötande och servering. Förutom de praktiska frågorna har teoretsika lektioner hållits i enkel bokföring, tillämpad matematik och ekonomi samt samhällsorientering. Eftersom större delen av gruppen inte kunde läsa eller skriva genomfördes en alfabetiseringsutbildning, först på det lokala språket moré, och sedan på franska.

Ingen av eleverna har rinnande vatten eller electricitet hemma och heller inga möbler. De hade heller inte själva besökt en restaurang eller ätit annan mat än den som tillagas lokalt innan utbildningen. Nya erfarenheter, studiebesök och kontaker med besökare till centret, öppnar för nya insikter, som i sin tur leder till nya idéer både om hur de var och en kan utveckla och höja levnadsstandarden med små medel i sina egna hem och familjer, men också idéer om hur de vill utveckla restaurangverksamheten bredare, vilket är mycket glädjande.

Verksamheten kommer att fortsätta framåt. Restaurangeleverna kan nu sköta det dagliga arbetet i Restaurangen på ett mycket bra sätt och lagar mat till alla besökare som kommer till Yennengas utbildningscenter. Vi har sett flera förändringar i enskilda elevers liv och i byn som helhet under projektperioden och vi vill nu ta nästa steg. Att ha en meningsfull sysselsättning ger ringar på vattnet och vi ser att gruppen nu har börjat fundera över genus-frågor och fått djupare förståelse för vilken avgörande betydelse en god hygien har, både på det personliga planet och i yrkesutövningen. Viktigast av allt är att de fått ett förstäkt självförtroende och har lättare uttrycka sig verbalt. Det kommer att leda till långsikgt hållbar förändring i samhället!

 

 

DSC05060

Nu ska alla laga mat hemma!

17 december, 2015

I containern som kom för några veckor sedan fanns massor av grytor, kastruller, rostfria bunkar, uppläggningsbestick och tallrikar som restaurangskolans elever nu har sorterat och delat upp. De unga männen har valt vad de anser sig behöva för att göra sin dröm om ett modernt kök till verklighet. Ett eget kök hemma som de kommer att laga mat i.

Pauline (föreståndaren på förskolan) sköter all försäljning av husgeråd och vi kom gemensamt överens om priserna. Alla de unga männen valde lugnt ut vad de ville köpa och förstod värdet. Gruppen har ju nyligen varit på Marina Market (ungefär som ICA i Sverige, en butik för övre medelklass i stan) där de sett priser och kvalitet på det som fanns där och alla var överens om att det vi har i restaurangen i byn är såå mycket bättre. Alla åtta killarna valde och fick med sig ett par grytor var, bunkar mm. En del packade i lådor, andra i säckar eller staplade för att bära hem.

Sen vill de tre på bilden bli fotade så jag följde med hem. De andra hade redan gått åt andra hållet. De är så rara och jag tror verkligen att de kommer att laga mat hemma.

- Detta är ett stort steg för oss. Nu är det inte bara våra mammor eller fruar som ska laga mat, förklarar Honoré.

- Men Tantie, det är något som fattas, säger Alphonse, vår yngste elev.

- Uhum, vaddå, undrar jag. (Tänkte att han kanske menar ris eller nå’t annat att laga till).

- En gasspis, så klart, skrattar han.

- Varför inte låna din mammas, hon har redan fått en?

- Nej, det går inte förstår du, jag måste ha en egen, så jag kan laga mat till mina vänner.

/Eva i Nakamtenga

DSC04931

Nu ska här bakas!

4 december, 2015

Restaurangskolan har fått sin första köksmaskin – det är stort! Från Västanbyns skola i Sandviken kommer vår hushållsassistent. Jag har haft en lång lektion om denna fantastiska maskin. Lektion 1: Vad får man doppa ner i diskvattnet och vad måste man bara torka av? Hur monteras degbunken, degrullen och degkniven? Hur startar maskinen?

Vi har bakat bröd och fikabullar hela tiden, men slagit degen för hand.  Så det här innebär en mycket positiv förändring för arbetet i på restaurangen.

- Hahahaha till och med en speciellt utformad skrapa som passar perfekt, skrattar Honoré. –  Mmm vilka goda brödbullar vi ska baka nu!

Under lektionen fick alla i tur och ordning ta loss och sätta tillbaka bunken. Sedan sätta dit degrullen och degkniven. Starta och stänga av. Sedan gjorde vi tillsammans en bröddeg. Åtta glada killar står och tittar ner i bunken hur den arbetar degen och drar lite i armen för att se hur den fungerar.

Tack för den fina maskinen, Västansbyns skola i Sandviken!!

Eva och Yennengas Restaurangelever i Nakamtenga

IMG_6274

Framsteg och nya erfarenheter

25 november, 2015

Eleverna i Restaurangskolan gör framsteg inom alla områden. De samarbetar nu med skolköken och gör gemensamma inköp. Jean, en av eleverna, har körkort och kör den lilla gula ”postbilen” till Ziniaré då det är marknadsdag för att göra inköp. Anna, som tog studenten i våras, passar på att ta några månader ledigt för att bestämma vad hon vill plugga. Vi har glädjen att ha henne hos oss i Nakamtenga under dessa månader. Så särskilt ledig har hon dock inte varit. Bland annat får killarna i restaurangen lär sig nya spännande sallader så gott som varje dag.

På fredagar fyller vi bilen och åker gruppvis till Ouagadougou på studieresa. Den här gången var det restaurangkillarnas tur. Vi börjar med att se ett litet skådespel, som upprepas varje fredag morgon. Skådespelet illustrerar en del av Burkinas historia, som alla burkinabéer behöver känna till. Det ingår även i grundskolans läroplan. Utländska besökare tar sig lätt dit, men det gör inte vanligt folk från byarna.

Sedan tittade vi på typiskt burkinskt hantverk. Även det är något alla besökare tittar på och köper med sig hem. Sedan går vi på stora marknaden och trängs i vimlet. Ett besök på en luftkonditionerad mataffär, typ ICA, i 3 våningar är också en av höjdpunkterna. Folkets Hus, de stora kända torgen, flygplatsen, järnvägsstationen, höga hus och stora vägar är nya upplevelser.

Vad var mest intressant, frågade jag i bilen på väg hem:

- Allt, allt, allt, svarade killarna.

- Vad ska du berätta när du kommer hem?

– Vet inte var jag ska börja, suckade Moussa leende.

R sallad

Nya tankar behöver tid att bli vanor

10 maj, 2015

- Vad är det första och viktigaste vi ska lära oss på restaurangutbildningen?

- Att laga mat.

- Hygien. Mer hygien. Därefter ytterligare hygien. Sedan ännu mer hygien.

I början av utbildningen uppfattades alla lektioner i hygien som förolämpningar. Motståndet var stort. Nu, efter mer än ett års träning, kan en petig svensk 60+are vara nöjd. Dessutom har alla 8 blivit riktigt duktiga på att laga mat!

Vad har då hänt hemma hos dessa killar mellan 17 och 31 år? Ett par är gifta och har egen liten familj. De andra lever i storfamiljsystemet med mamma och svägerskor. Veckans hygienuppgift är att fundera på vad som kan förbättras hemma. Genomföra och berätta om vad som hände. Alla kunde berätta om att de SER vad som skulle behöva göras. Någon berättar hur han gett order och att kvinnorna lydde, på traditionellt sätt. Ett par andra genomför en förbättring tillsammans med några i familjen. Några hade förklarat och motiverat innan de tillsammans förbättrat. Vattenkrukan är inte tillräckligt ren. Varje sak måste ha sin plats för att det ska bli ordning. All mat och köksredskap måste täckas över mot damm och skyddas mot djuren. En man berättar att han under lång tid delat hushållsarbetet med sin fru. I början var det ovant. Grannarna förolämpade mig, men nu är jag stolt. Det är ju mina barn också, så jag badar dem, lagar mat, dukar och diskar.

Honore bokföring

Bokföring på schemat

27 januari, 2015

Killarna på restaurangskolan håller nu på med enkel företagsekonomi. Det är inte helt lätt att greppa allt man behöver tänka på och känna till för att kunna driva en restaurangverksamhet. Förhoppningen är att de flesta av eleverna, efter utbildningen som avslutas i juni i år, ska vilja stanna kvar och driva Restaurang Yennenga. Just nu håller vi på med grunderna för bokföring. Då behövs de kunskaperna. Honoré på bilden har tillsammans med de andra pojkarna under hösten lärt sig skriva och läsa på sitt modersmål moré. Nu fortsätter gruppen med att lära sig enkel franska. Det är tufft om man inte har gått i skolan. Men skam den som ger sig.

Salam tränar moré

Nytt verksamhetsår i Restaurangskolan…

14 oktober, 2014

I april pratade jag med en restaurangägare i Ouagadougou, en fransman som drivit restaurangverksamhet i Ouaga i 20 år. Jag berättade för honom att vi håller på att utbilda unga killar i Nakamtenga för att de ska kunna driva restaurangverksamhet.

- Våra killar är unga, taggade och ambitiösa – men de flesta av dem kan varken läsa eller skriva.  Han tittade på mig lite medlidsamt och sa – Glöm projektet, det kommer aldrig att gå. Ska dom kunna klara kundkontakter och beställningar så måste de ju kunna skriva, annars blir det ju bara en soppa av allt.  Det är lika bra att ge upp eller hitta andra elever mer mer skolbakgrund.

Hans råd hade inte den effekt han trodde – vi ska minsann visa att det ska gå även om utbildningsnivån är lite knapp! Det är ju Yennengas vision att hjälpa dem som inte haft chansen att få en utbildning. Och det gäller killarna lokalt i byn. Nu när terminen startade förra veckan så kör vi nu en intensiv kurs i alfabetisering. Två timmar varje dag 5 dagar veckan, tills alla ska kunna åtminstone hjälpligt skriva, läsa  och räkna.

Jag tror på att vi ska lyckas. Tänkte jag skulle bjuda in den franske restauaratören någon gång framåt våren och visa vilken klass vi har på vår restaurang i Nakamtenga

 

Restauranggänget

Snart är första terminen avklarad…

16 maj, 2014

Det är med glädje som vi varje dag sätter oss till bords för att se vad våra kökskillar har hittat på . Kan det vara lammragu med ingnam (jams), eller kanske köttbullar med potatismos med bisapsylt i ställer för lingon. Eller kanske grillspett med oxfilé och pommes frittes eller varför inte spagetti bolognaise? Det är inte utan att man känner sig ganska privilegierad.

Idag hade vi också en repetition av vårens lektioner i samhällskunskap. Vad är kommunalfullmäktige och parlamentet? Vad är det att vara en medborgare i ett land i utveckling? Spännande frågor som berör.  I början av juni är den första teminen slut och våra killar får göra andra saker under sommaren.

Liter deciliter

Vilka mått är ”norm” där du är?

24 april, 2014

Alla mäter hirs, ris, bönor, torkade blad och allt annat man kan hälla upp i en bunke. En tin. Alla har samma bunkmått. Fungerar utmärkt på marknaden. – Hur gör vi då i ett kök där vi ska mäta vätskor och laga mat efter recept? Kan man då inte gissa sig fram och bara hälla i en skvätt?

- Ja man ser, säger en elev.

- Nej nej, säger en annan, som redan anar dagens experiment med kärl i olika storlek och diametrar som står framför dem. Det är svårare än man kan tro.

Det blev väldigt mycket mätande och total koncentration. Hur många dl går det på en liter?

Titta, det går exakt 10 dl på en liter då man fyller ända upp, konstaterar eleverna i Yennenga Restaurangskola.

C skjortor 1 3150

Samarbete mellan verksamheterna

21 april, 2014

Ju längre in i Yennenga Progress verksamheter hen kommer, desto tydligare blir det att det inte finns några vattentäta skiljelinjer varken mellan verksamheterna inom ett temaområde eller mellan dessa temaområden. Verksamheterna och personerna i verksamheterna samarbetar och bidrar in i varandras verksamheter med sina specifika kompetensområden. Klicka över till sidan för textilskolan och läs om hur textilskolan syr upp kockskjortorna till restaurangskolan, och att restaurangskolan lagar mat till textileleverna!C mat

 

 

 

Patrice Compaoré

Guldgrävaren som vill bli kock

12 februari, 2014

Patrice Compaoré kom härom dagen och frågade om han kunde få börja restaurang-utbildningen.   Varför då – Jag vill lära mig ett yrke som jag kan leva på och kan trivas med.  Jag har inte gått så många år i skolan, bara fyra år, men jag kan läsa och skriva.  Jag har arbetat 7 år som mekaniker på en liten gatuverkstad i Ouagadougo och reparerat mopeder.  Sedan skickade min onkel mig till en guldgruva för att gräva guld.

I två år har jag varje natt från klockan 21 på kvällen till 6 på morgon grävt mig ner i marken för att försöka hitta guld. Hålen har en diameter på ungefär 1,2 meter och kan bli mer än 20 meter djupa.  Under natten då jag hugger grus och hissar upp i hinkar fick jag inte komma upp. Lite mat och vatten skickades ner så att jag skulle kunna orka gräva och hacka.  Efter två år har jag ingenting.  Jag har inte lyckats tjäna några pengar för att kunna köpa en moped som jag så gärna ville ha.  Nu i januari lämnade jag guldgrävandet  och kom hem till Nakamtenga då jag hörde att ungdomarna i byn fick yrkesutbildning.

Patrice fick helgen på sig att fundera om han verkligen villa engagera sig i den restaurangutbildning som har börjats i samarbete med Yennenga Progress. På måndagsmorgonen kom han först av alla och deklarerade att han är beredd att satsa på denna utbildning.

Paillotte

Snart är restaurangskolan i gång….

24 oktober, 2013

Sedan i våras har det jobbats för att göra i ordning befintliga byggnader så att de ska fungera bra för restaurangskolans verksamhet .  Kök och servering har fått en genomgående förnyelse, liksom matsal /utbildningslokal, servering och pailloter (öppna bungalows för servering).

Om några dagar kommer en container från Sverige med kompletterande utrustning till kök och restaurang.

Asseta Zango har anställts som ansvarig ledare och lärare i verksamheten. Hon är redan på plats och planerar inför rekrytering av elever till utbildningen.

Vi ser med spänning fram emot denna verksamhet som är en del i Yennenga Progress utbildningsverksamhet och hjälp till ungdomar att får utbildning som det går att leva på.  Radiohjälpen är huvudfinansiär i projektet.

The first step of the Restaurant Project

9 april, 2012

Paillotte-vid-dammen

The  Nakamtenga Centre is situated very close to one of the National Roads of  Burkina Faso. Some 150 km north east of Nakamtenga a mining industry is growing very fast. Big trucks and all sorts of vehicles are passing constantly day and night.  How could this circulation be used in a positive way for the Nakamtenga Centre?

Sustainability is what we are looking for to make the Centre long lasting and less and less dependent of foreign support.  Can this passing of vehicles be used for that purpose?  Of course.  In the Burkina Faso heat there is always need of good resting places where people can stop, have a drink or something to eat.  If the centre can provide such a facility, the profit could be injected in the developing and running the Centre.

There is already and embryo for an attracting resting place. What is needed is to put an existing restaurant in order, restore the open huts where people can sit in the breeze and sip their soft drinks or cold beer.

The plans are already developing around the restaurant, where young boys and girls from the neighbourhood can be trained in cooking and other services needed in and around a restaurant.  An inventory is already done in the existing premises and it is clear that this project can be realized within a reasonable budget.

The Centre need support from Yennenga Networkers to come with good ideas about how to create and develop our Nakamtenga Resort, but also to support with money for the investments needed. This is a challenge for us all!

Roligt att du vill bli en Yennenga Networker, en till hjälte som bidar till en bättre värld! Berätta lite kort om dig själv så hör vi av oss.
Varmt tack!
Roligt att du känner till en potentiell Yennenga Networker! Berätta lite kort om den här personen så hör vi av oss.
Varmt tack!