Delta med din kompetens

Yennenga Progress viktigaste uppdrag är att matcha våra Yennenga Networkers idéer och verksamheter med rätt kompetens och nätverk. I mötet med någon inom samma bransch, med samma passion, skapas relationer och ett internationellt nätverk att bolla med, kontakter med företag som har rätt utrustning, och möjlighet att hitta investerare som förstår idén och dessutom kan ge den extra skjuts framåt! Genom matchning blir idéer och verksamheter mer än vi någonsin kunnat drömma om. Framgång handlar om möten, och vad vi tillsammans skapar i dessa möten. Signa upp med din kompetens och bli en del av en spännande utveckling!

Gå med Stäng

Stötta med pengar

Pengar är viktigt! Swisha ditt bidrag till 1239002437 eller sätt in på 90-konto 900243-7. På de olika projektsidorna kan du donera direkt utifrån de olika verksamheternas specifika behov av finansiering. Gåvor direkt till Yennenga Progress verksamhet i stort är också väldigt betydelsefullt, och fördelas då efter vad som ligger i pip-line eller har behov av extra kärlek just nu. Yennenga Progress innehar 90-konto vilket betyder att vi som organisation uppfyller högt ställda krav
och genomgår årliga kontroller utförda av Svensk Insamlingskontroll. Att vi har ett 90-konto är en bekräftelse på att insamlingen sköts på ett etiskt och ansvarsfullt sätt och att pengarna går till ändamålet (minst 75 % av de totala intäkterna) utan oskäliga kostnader (högst 25 % av de totala intäkterna).  

Donera Stäng

Förskolan SW/SB i Ziniaré

”Analfabetism och okunskap bromsar både barnens och landets utveckling"

KOMPETENSER: 5 FINANSIERING: 99% GÅ MED GE PENGAR

Sommar på förskolan

28 augusti, 2016

Hoppas allt är bra med er. Nu är det väldigt länge sedan jag skrev, eftersom jag haft lite datorproblem. Jag lyckades reparera den förra veckan.
Vi är nu inne i en varm period med regn. Snart börjar vi odlingsarbetet. Med förändringsarbetet expanderar hygiennivån, ordning, glädje och i tid . Med det nya köket har arbetet blivit effektivt och rent. Inget står längre på marken; ingen rök och inte heller lika mycket damm och barn äter en hälsosam, ren mat. Köksredskapen är väl ordnade. Ett förråd, ett bord och en hylla är på plats. Detta har gjort att vi nu kan ha fint i köket med sådant som tidigare förvarades inne i klassrummet, vilket frigjort lekyta.
Klassrummet är bättre ordnat för utbildningsverksamheten och material har sorterats på hyller med tyg över för att skydda mot damm.
En gungbräda är byggd och en sandlåda! Så lekplatsen utvecklas. Under rasten är barnen uppdelade i tre grupper A och C B. En grupp är på gungbrädan vilket alla barn vill! Nästa grupp är i sandlådan och den tredje har frilek. Nästa dag byter vi, osv. Barnen passar också på att leka ute vid lunch när de väntar på sina föräldrar. En tjej brukar vägra gå hem vid lunch på grund av gungbrädan!!! Barnen älskar uteleken. I sandlådan med leksakerna gör de sandkakor. Föräldrarna visar uppskatting för våra förbättringar.
För skolåret 2015-2016 rekryterade vi 36 barn, däribland 21 flickor och 15 pojkar i åldern 3,4 och 5 år. Nu längtar och väntar vi på nästa besök från SW i höst och hoppas att få se dem här med hälsa och glädje!
Eugenie

Hälsning från Eugenies förskola

25 januari, 2016

Hej!

Förskolan SW i Burkina Faso återupptog sin verksamhet den 1 september 2015 och började med inskrivningar, bearbetade studieprogrammet, la planen för året samt vidtog de åtgärder som lyfts innan terminsslutet i våras, av föräldrarna. Vi förberedde också program och information till alla som var intresserade av att skriva in sina barn hos oss.

Genom bidrag från SW har vi kunnat genomföra flera efterlängtade projekt. Under hösten har vi byggt ett nytt kök och hoppas snart kunna slutföra installationen av utelek, köpa in köksutrustning och måla. Med hjälp från SW har vi också kunnat stödja fem barn vars föräldrar själva inte kunnat betala skolavgiften. Vi tackar er för att vi på ett bra sätt kan säkerställa att alla barn har en bra plats de kan komma till och känna sig trygga, äta mat och utvecklas.

Våra Framtida projekt som vi pratat om är att vi gärna organiserar en utflykt med barnen och vi skulle verkligen önska att ni från SW snart kommer och besöker oss igen nu under 2016. Vårt land är åter lugnt, folket har valt sin president och vi hoppas att ni vill dela denna spännande resa med oss i att skapa det nya Burkina Faso.

En glad nyhet från oss är att Leonie, som är en av pedagogerna, fick en dotter den 12 december!

Eugenie

Hälsning från Eugenie!

25 november, 2015

God morgon till er och alla på SW! Vi har haft besök av Stina och tillsammans utbytte vi tankar om hur vi kan förbättra skolan. Naturligtvis går skolarbetet bra, men vi måste ju ständigt tänka på nästa steg och hur vi utvecklar strukturen. Vi har fullt upp med den dagliga verksamheten tillsammans med barnen och byggnaden av det nya köket. Stina informerade mig om ert fortsatta stöd och tidsplan för skolan.

Jag och barnen har flyttat till ett annat hus i kvarteret som vi hyr, för att bättre kunna planera och genomföra de förändringar som krävs och som föräldrarna efterfrågar. Om valet går bra och landet åter blir lugnt, hoppas att ni kommer att besöka oss!

Antalet barn är 30: 22 stora och åtta små. Idag hade vi en jordnötslektion och barnen var mycket aktiva. Jag presenterade jordnöt, jordnötsmjöl och jordnötsolja.  Alla tyckte om det de fick smaka! Efteråt krossade vi jordnötterna, och la degen i en skål för att sedan hälla på varmt och kallt vatten. Genom att blanda i några minuter såg vi oljan trädde fram. Barnen fick upptäcka hur jordnötsolja tas fram, och fick  känna och  smaka samt jämföra oljepalm och jordnötsolja. Det var en ny erfarenhet för barnen.

Vintern börjar komma och det blir kallare.

Eugenie

I tider av förändring!

14 oktober, 2015

Varje skola som strävar framåt genomför förändringar. SWs förskola gör i år en del förändringar för att möta föräldrarnas behov. Allt fler föräldrar arbetar heltid. Förr fanns det unga flickor som kunde fungera som barnflickor och hemhjälp. De finns allt mer sällan, tack vare att barn gör i skolan mer än förr.  Det medför att behovet av förskolor som har öppet hela dagen efterfrågas.

SW har i år förlorat ett par elever eftersom tiderna har varit enbart mellan 7 och 12.00. Nu har Eugenie och Yennenga tänkt om. Nya tider gäller för dem som har behov av det.

För att hålla den mycket höga kvalitén på förskolan har SW dessutom minskat antalet inskrivna barn i år till 24 med möjlighet att fylla på med någon eller några efterhand som det finns behov.

Inom flera yrken, som lärare, poliser, sjuksköterskor mm blir man förflyttad. Då gäller det att ha möjlighet att hitta förskola och skola till sina barn.

I år finns det totalt 24 barn varav 14 flickor och 10 pojkar

3 barn som är 3 år.

12 barn som är 4 år

8 barn som är 5 år

1 barn som är 6 år.

Flera barn är nya eftersom föräldrarna kommit flyttande till Ziniare. Några har börjat skolan. Några barn har flyttat med sina föräldrar till en annan plats.

Safieta, som varit med sedan skolan startade utvecklas fint som lärare. Hon tar väl hand om barnen, lär sig mer och mer av vad det innebär att undervisa små barn. Hon hjälper till med matlagningen och allt omkring.

Leonelle har varit med i 2 år och är en klok och duktig pedagog, som hela tiden söker nya kunskaper. Hon har under flera veckor haft en envis malaria, men är nu på väg tillbaka till arbetet.

Eugenie är trygg i sin roll som förskollärare. Hon handleder sina medarbetare och har allt övergripande ansvar. Hon inger förtroende bland alla föräldrar, som ständigt gratulerar henne till ett gott arbete.

Skoltomten är ren och snygg. Toaletten fungerar. Kökshuset behöver en ansiktslyftning liksom klassrummet som börjar bli slitet och behöver målas om med oljefärg, som går att torka av.

Tomten har en stor tom yta där en lekplats planeras. Ett par gungor, en sandlåda och en kombinerad klätterställning och rutschkana.

Intill klassrumsbyggnaden finns plats att bygga ett soltak igen. Det gamla har förstörts av väder och vind, vilket är helt normalt. Stråmattor behöver bytas vartannat år ungefär.

Spännande tider, av förändring, anpassning, möta efterfrågan, upprätthålla hög standard både pedagogiskt och lokalmässigt!

Hälsningar från förskolans grundare Eugenie

6 mars, 2015

Hoppas allt är bra. Min familj och barnen i skolan mår bra. Det är varmt på dagen, på natten kallt. Många av barnen är förkylda.

Konstruktionen av latrinen är avslutad. Jag förklarade för barnen att det är deras SW Sweden vänner som hjälpt till med denna latrin och min man grävde hålen.

Jag hade en lektion med barnen där vi pratade om hur man använder latrinen, om hygien och hälsa. Barnen använder nu latrinen och det fungerar bra.

 

Idag hade vi geografilektion och vi studerade Sverige på kartan. Vi har uppskattat avståndet mellan de två länderna . Vi fick många kommentarer från barnen.

En liten pojke sa, när jag blir stor ska jag åka till Sverige med min bil och jobba, en annan frågade: fröken, regnar i Sverige?

Vi har skrattat mycket idag. Barnen är fantastiska. Jag har nu fått gasspisen. Safièta lagade ris med jordnötspastasås och grönsaker. Detta är en maträtt som barnen älskar.

 

Den tomt som jag ber er att stödja mig med; det finns ett fält bredvid skolan, en sträcka på 20m alltså mycket nära skolan. Jag tror att det kommer att bli bra och kommer

att underlätta arbetet när man bor nära. Jag sänder mina hälsningar till alla på SW och Jacob, Sabina, Madeleine och Madame Director.
Jag skickar mina varmaste hälsningar.

 

EUGENIE

Grundbrevet:

Esperons que tout va bien. Ma famille et les enfants de l’école.Ici il fait chaud dans la journée la nuit c’est froid.Cela fait que les enfants et les grand sont enrhumés. La construction de la lttrine est terminé. J’ai expliqué aux enfants que c’est leur amis de SW en Suède qui les a aidé avec ce latrine.Mon mari a bien creusé le trous .J’ai fait une leçon avec les enfants les montré comment on l’utilise,parler aussi de l’hygiène,la santé.Les enfants utilisent et ça marche bien. Aujourd’hui nous avons fait la leçon de géographie et nous avons étudié la Suède sur la carte.Les enfants ont regardé et montrer la Suède sur la carte.Nous avons estimé la distance entre les deux pays .Il ya eu beaucoup de commentaires.Un petit garçon a dit : quand je serrai grand j’irai en Suède avec ma voiture pour travailler ,un autre se pose un question:tanti est-ce que il pleut en Suède? Nous avons bien rigolé aujourd’hui.Les enfants sont fantastiques.J’ai reçu le foyer à gaz.Safièta a préparé du riz avec sauce de pate d’arachide au  legume. C’est un plat que les enfants aiment. Le terrain que je vous sollicite de me soutenir; il ya un terrain à coté de l’école c’est une distance de 20m très proche.Je trouve que cela sera bien et facilitera le travail quand on habite proche de son service.Je salu tous le monde de SW ainsi que Jacob ,Sabina ,Madeleine.Madame la directrice
,j’envoi mes salutations les sincères.

Nya latrinen redan klar…..

28 februari, 2015

Efter några dagars intensivt arbete har Salif och Cyille med viss hjälp av Issaca, Eugenis man, slutfört bygget av den nya latrinen. Den blir ett bra komplement till det tidigare dasset. Så fort vi hinner ska vi nu börja titta på hur vi ska bygga redskap för utelekar.  Skolinspektören var där och hälsa då i skolan i veckan och gratulerade Eugenie för ett gott arbete med barnen.

Nya latrinen 2

Ny latrin på gång……

23 februari, 2015

På förskolan SW/SB i Ziniaré håller vi nu på med att bygga en ny latrin för barnen.  Skolan har redan en latrin, bygd enligt senaste rön med separering av kiss och bajs. Tanken är god men det är inte så lätt för de små barnen att fatta hur de ska sitta för att rätt sak ska komma i rätt hål. Personalen har därför haft väldigt mycket jobb med att städa upp efter besöken.  Det fanns därför ett behov att bygga ännu ett dass som inte är så komplicerat. Det dasset håller nu på att växa fram. Faktum är att det nya dasset, förutom att blir lättare att användbart, också blir mycket vackrare eftersom det byggs med de vackra ockrafärgade handhuggna stenarna från trakten.

När elektriciteten kom till gården…

16 maj, 2014

Snart lyser lamporna på Eugenis förskola SW/SB i Ziniaré. Ett litet elhus har byggts mot muren vid den närmaste el stolpen. Eugenis man har grävt diket runt tomten för elledningarna och igår var våra elektriker på plats och installerade lampor och elkontakter på skolan. N väntar vi bara på att Elverket SONABEL ska komma och gör inkopplingen från elstolpen. När detta är gjort är det mycket som blir lättare för Eugeni och hennes medhjälpare på skolan. Tack SW för att ni gjort det möjligt att göra denna investering för framtiden!

Första steget i elanslutning

1 maj, 2014

Vid besöket från SW för någon månad sedan diskuterades olika kompletteringar som behöver göras för att verksamheten ska fungera så bra som möjligt. En av önskade åtgärder enligt den lista som sattes upp, var installerande av el i skolan.  Frågan har diskuterats tidigare men det har varit andra saker som att få i ordning först. Nu är tiden mogen och projekt el har tagit sin början. Etapp 1: Yennengas elektriker besökte skolan för att vi tillsammans skulle diskutera kabeldragning och annat praktiskt.  Etapp 2: Eugenie tog kontakt med elverket SONABEL och en tekniker besökte skolan och fastställde hur och var dragningen från elstolpen skulle göras. Etapp 3: Eugenies man Issaka skaffade fram sand och cementsten köptes in. Etapp 4 (dagens etapp): Det lilla huset där elmätaren ska installeras håller på att byggas enligt instruktioner från SONABEL. Byggandet så långt har godkänts av två kompetenta studenter från KTH i Stockholm. När huset är färdigt är det bara att invänta inkoppling av el till skåpet. Sedan följer ett antal etapper som vi återkommer med efterhand.

Hållbart ledarskap

13 april, 2014

Att vara ledare är spännande, ansvarsfullt och till viss del ensamt! Ensamt så till vida att du står ensam med de stora besluten, allt går inte att diskutera med de anställda, allt går inte att lämpa över – inte ansvaret.

Hållbart ledarskap innehåller såklart massor av dimensioner, men många av dem går att rymmas i att skapa ett bra nätverk av personer och experter, som finns till hands för att bolla stora och små frågor, som följer din verksamhets utveckling, och kan hjälpa till att belysa nya satsningar i olika ljus.

eugeieFörst och främst ingår Eugenie och hennes förskola i Yennenga Progress nätverk av skolor och pedagoger. Detta innebär att Eugenie regelbundet träffar sina gamla kollegor från förskolan i Nakamtenga. De utbyter erfarenheter och tankar, samt vidareutvecklar material, har fortbildningsträffar, både internt men också med inbjudna föreläsare eller gäster som besöker Nakamtenga under kortare eller längre perioder. Yennenga Progress samordnar också administrationen så att varje enhet inte behöver sköta detta separat.

Sedan har Eugenie ett bra team. Safieta som varit med från start och själv var en av de första eleverna på Yennenga Progress första förskolan. Och Leonie som började i höstas. Leonie är lite äldre, med en lugn och trygg personlighet. Det är härligt att se henne med barnen. Nu är utmaningen att hinna ge även dessa fortbildning så att de blir trygga med de nya metoder som presenteras, och trygga i att arbeta i en miljö där de ständigt kommer att få nya idéer och nya inlärningsmetoder presenterade för sig.

Dessutom har Eugenie SW. Burkina Faso har inget system för skolpeng. Och antalet skolor är alldeles för få för att kunna fånga alla landets barn. Förskolor är ett fåtal barn förunnat. De som behöver förskolan bäst för att kunna få en bra grund att stå på inför skolstart, är till största del de vars föräldrar inte har råd att betala vad de skulle kostat att täcka hela skolans kostnader. Ingen av oss i Sverige betalar vad förskolan faktiskt kostar… SW har gått in och garanterar kostnaden, så att de täcker upp vad verksamheten kostar, samt skapar möjligheter för de investeringar som behövs för att skapa en hållbar arbetsmiljö samt vad det nationella regelverket kräver för att det ska få kallas en förskola. Sw besöker varje år Eugenie och förskolan. Åsa Anderssson som är ekonom och ansvarig från SWs sida är alltid med, samt någon eller ett par av deras konsulter. I år var det Madeleine Johansson som är dietist – en viktig fråga inte bara i länder där vi har problem med övervikt, utan kanske i synnerhet där det är viktigt att veta hur hen ska göra när det finns problem med undervikt.

Så i SW har Eugenie även ett externt team, som finns till hands för att bolla alla stora och små frågor, få dela ups and downs och som följer hennes verksamhets utveckling med intresse!

 

SW tillbaka hos Eugenie på förskolan i Ziniare

26 mars, 2014

”I går var första skoldagen. Det kom 33 barn till förskolan och 3 var hemma. Barnen var blyga men även väldigt nyfikna när vi kom. Åsa kände igen några från förra året men också många nya som har börjat. Barnen började dagen med att träna på siffror. De fick en och en gå fram till tavlan och räkna till 20 på franska. De tränade även på att säga olika färger. Efter det var det var det matematik som gällde. De mindre barnen räknade med kapsyler och de lite större körde en räknelek där de hoppade samtidigt som de skulle räkna. Alla barnen var jätte duktiga. Innan det var dags för lunch så sjöng och dansade vi alla.”

Läs hela bloggen från Åsa och Madeleines vecka i Burkina Faso här

Bilderna kommer senare… uppkopplingen i byn vill inte idag

Vikten av samarbetspartners och utbyten

21 januari, 2014

En ny termin har dragit igång! Skolan har nu 36 barn – 23 i mellangruppen och 13 små barn!

Eftersom barnskötaren Monique tyvärr flyttat till en annan stad med sin familj, har en ny anställd börjat som heter Safiéta och vi välkomnar henne in i teamet!

Föreståndaren och grundaren Eugenie skrev nyligen i ett brev att muren som blev klar i höstas har verkligen betytt underlättad arbetsbörda! För alla som jobbar med småbarn förstår ni det! Att ha 36 små nyfikna knattar som jagar varandra eller en passerade gris, kan göra den mest tålmodige nervös!

IMG_2124Nytt är också att barnen har skoluniform! Helt underbart färgval om ni frågar mig! Skoluniformen skapar teamkänsla och underlättar pressen att ha fina kläder.

Nu är vi i full gång att planera inför nästa resa för SWs konsulter! Att ha kontinuerlig kontakt med sitt ”systerbolag” SW är fantastiskt för en samhällsentreprenör som Eugenie! Att vara ledare är ett stort ansvar och många gånger ensamt vad gäller beslut, prioriteringar och framtida investeringar i verksamheten. Att ingå i ett långsiktigt samarbete så som SW tagit på sig med Eugenies förskola är guld värt. Så länge ett land inte infört skolpeng, kan en skola (som inte riktar sig till rikemansbarn förstås) aldrig gå runt! Vi hoppas på systemförändring på lång sikt, men fram till dess behövs företag som SW och privatpersoner, som tar på sig finansieringen för att alla barn ska få tillgång till en bra skolgång!

Hejja Eugenie och hennes team och SW!

Varma hälsningar

Stina

IMG_2098

 

 

 

Ser ni vad som skiljer på bilderna?

6 november, 2013

IMG_1050

 

SW mur handtvätt

 

Helt rätt! Ja egentligen är det ju två stora förändringar! Både skolkläderna och MUREN med den fina porten!

Nu blir det lättare att hålla koll på alla de små busiga gulliga barnen på rasterna – och hålla getter och grisar borta från skolträdgården!

Hurra!

Första företagsresan till Yennenga-verksamheter i Burkina Faso

20 mars, 2013

Nu har första företagsresan till Yennenga-verksamheter genomförts! Vi har haft enskilda experter i olika sammanhang, men detta är första gången ett företag skickar sina anställda till valt projekt. Och SW in Scandinavia (SW) var först ut!

SW har ett engagemang de kallar ”Mänskligt”. Precis som för Yennenga Progress, har SW som motto att de vill bidra till en bättre värld genom hög kvalitet och genom rätt person på rätt plats! Och de är övertygade om vikten att börja tidigt i livet! Det är hos de allra minsta barnen som vi grundlägger inlärningsförmåga, goda värderingar, miljöhänsyn, demokratiskt tänkande och så vidare! De har därför tagit på sig att stödja uppbyggnaden och utvecklandet av en Yennenga Progress förskolor i Burkina Faso, som nu byggs upp av Eugenie i staden Ziniare.

Trots att Burkina Faso är ett av världens fattigaste länder finns hopp om att utvecklingen ska kunna vändas. Ett betydande hinder är ett mycket svagt utvecklat utbildningssystem. Samarbetet mellan Eugenie och SW är ett gott exempel på hur Yennenga Progress matchar sina sociala entreprenörers initiativ med rätt kompetens och nätverk för att skapa bästa förutsättningarna för verksamheterna att lyckas.

SW planerar att skicka av sina konsulter varje år till verksamheten i Ziniare. Eugenie arbetar efter en för Burkina Faso ny pedagogisk modell och håller nu på att lära upp ny personal. Att lära sig en ny arbetsmetod och pedagogik tar lång tid, då man enbart har erfarenhet av en skola som mekaniskt förmedlar en teoretisk kunskap. Ett sådant nytt sätt att tänka kan man inte förmedla under kort tid, utan det kräver ett långsiktigt arbete. Och i ett arbete med människor är man aldrig ”färdig”! Nya pedagogiska rön kommer ständigt, nya metoder att testa, nytt pedagogiskt material att skapa. Livet ger nya förutsättningar, både genom individerna vi möter, teknisk utveckling och politik. Därför är erfarenhetsutbyten, studieresor och nätverkande som detta, guld värt för att kunna fortsätta att utvecklas, både i verksamheten och personligen!

Så här säger Eugenie:

”Jag vill vara med i kampen mot analfabetism och okunskap som på ett avgörande sätt bromsar både barnens utveckling men också landets utveckling. Jag vill med min skola och med undervisningen där, bidra till att barnen får en bra grund att bygga vidare på för framtiden. Därför vill jag till 100 procent arbeta för att berika barnens liv och bidra till att göra dem till självständiga människor.”

Tillsammans med personalen från SW hade vi fantastiska dagar med barnen på Eugenies förskola. På eftermiddagarna träffade vi lärarna även från de andra Yennenga-skolorna i området. Lärarna gjorde ett fantastiskt jobb, med att bjuda in, guida i livet i byn, ordna buffé på kvällarna så att konsulterna från Sw skulle få smaka all olika traditionell mat. Det blev förtroliga samtal under stjärnorna och när veckan var till enda var det ett avsked som speglade mycket kärlek. Lite sorgligt, men samtidigt fyllt av nya erfarenheter och lärdomar från båda håll, som lagt grunden för ett fortsatt gott samarbete, och vi ser alla redan fram emot nästa besök.

Grattis Eugenie till en mycket fin förskola och stort tack SW för ert engagemang och fantastiska insats!

Om du vill läsa mer om SWs vistelse i Burkina Faso, läs deras reseblogg!

Raise a Hero – bli fadder!

14 februari, 2013

fadder

Alla hjärtans dag är en strålande uppfinning! Och visst får vi argument som att vi borde visa vår kärlek VARJE DAG, vara snäll mot mor och far inte bara på morsdag och fars dag, uppmärksamma förtryck av kvinnor inte bara på kvinnodagen etc – men världen är ju så full av saker som händer, att jag är övertygad om att temadagar är strålande för att ge ny inspiration, påminna lite om aktuell fråga och kanske ge lite nya verktyg att kunna praktisera det även resten av året!

I våra förskolor och på den nyöppnade primärskolan i Burkina Faso har vi nu sammanlagt 168 barn. Nu denna fantastiska alla hjärtans dag vill vi på Yennenga Progress bjuda in till vårt projekt Raise a Hero! Först till kvarn!

Alla barn har rätt till utbildning enligt Barn-konventionen. Utbildning förändrar radikalt förutsättningarna i livet. Det är hos de allra minsta barnen som vi grundlägger inlärningsförmåga, goda värderingar, miljöhänsyn, demokratiskt tänkande och så vidare! Det är en fantastisk möjlighet och du kan vara med!

Du har chansen att följa ett barn, från förskola och uppåt, i ett av världens fattigaste länder, Burkina Faso. De flesta föräldrarna till barnen är självhushållande bönder och har själva inte möjlighet att betala hela kostnaden för vad barnens skolgång faktiskt kostar. Det är därför din insats är värdefull och så nödvändig.

För ditt bidrag på 200 kr i månaden får barnet gå i en bra skola med väl utvecklad pedagogik med barnets behov i centrum. En undervisning som fokuserar på barnens kreativitet och lust att lära.  Barnet får det skolmaterial det behöver, ett ordentligt lagat mål mat varje dag och färsk frukt. Och så borstar de tänderna varje dag efter maten! Skolan arbetar ständigt med att ta tillvara föräldrarnas engagemang. Vi genomför projekt i och runt skolorna, som kommer hela samhället till godo. Du får här möjlighet att vara med i en spännande process, konkret genom att följa en liten hjälte – ett specifikt barn – hela skolgången och sedan hur länge du vill ;-)

För 200 kr i månaden byggs framtiden.   

Anmäl dig via info@yennengaprogress.se så skickar vi ”Raise a hero-startmaterial” och hjälteskapet är i gång! Du kommer som Action Hero också att tipsas om olika sätt att komma närmare verksamheten. Du kan dessutom engagera dig och dina vänner i specifika projekt runt skolan när du vill det! Det blir alla hjärtans dag hela året runt!

Raise a hero and be one !

The Pre-school Stina Berge is soon a reality

21 augusti, 2012

Eugenie-och-nya-skolan-300x248

Eugenie is sitting outside her small house watching the craftsmen putting stone upon stone and the walls getting higher and higher. The stones are dug up from the laterite ground in a nearby village and formed as bricks with a sharp axe. The stones are dark red and give a very nice, colourful and long-lasting façade to the building. Omar, her son is also very interested in the construction of the new school building and runs around wanting to help.

Eugenie has written some small information brochures and each time she moves around in the nearby quarters in Ziniaré, she gives out the information to people she thinks can be interested in having their children in her new school.  Eugenie is hoping to have around 25 children registered when it comes to the start of the new school year the first of October.

Eugenie wants to name the school after Stina Berge, the Secretary General of Yennenga Progress. Eugenie has known Stina since she was a teen-ager and she is now very proud to be a Yennenga Networker and also being part of the important group of grassroot people giving their time and energy to give the rural children a good start in their lives.  Eugenie is one of the heroes that Yennenga Progress wants to highlight.

Roligt att du vill bli en Yennenga Networker, en till hjälte som bidar till en bättre värld! Berätta lite kort om dig själv så hör vi av oss.
Varmt tack!
Roligt att du känner till en potentiell Yennenga Networker! Berätta lite kort om den här personen så hör vi av oss.
Varmt tack!