Inspirationen från svensk pedagogik som präglar Yennengas skolor
”Vilka modiga och nyfikna frågor eleverna ställer!” Att kunna se och uppleva pedagogiken vi själva har arbetat med sedan starten, men som lärarna själva inte är uppvuxna i, gav oss en verklig skjuts framåt i vårt eget arbete. Att arbeta efter en teoretisk bas som ingen av lärarna själva upplevt är lite som att ”uppfinna hjulet”. Goda förebilder och att få se det i praktiken är därför jätteviktigt.
En av de mest framträdande lärdomarna teamet tog med sig var nyansskillnaden i hur skolan förhåller sig till att barn utvecklas lite olika fort. ”Även om vi så klart hjälper barn som har lite svårare i skolan, och lägger stor vikt vid det med extra resurser, så blev det tydligt att vi ändå i alla offentliga sammanhang lyfter upp de som presterar bäst, vilket ofta är samma lilla grupp”. Som Pauline uttryckte det: "Mycket blev tydligare, hur vi på ett bredare sätt kan uppmuntra barn som ligger lite efter, och inte bara uppskattar de som jobbar bra." Hon betonade också vikten av lärarnas engagemang och omsorg. "Vi vill att barnen ska känna sig omtyckta så att de kan utvecklas och förbättras," tillade hon. Detta fokus på att skapa en trygg och stödjande miljö genomsyrade hela Yennengaskolans arbete – men vid besöket på Eklidskolan så blev det mycket påtagligt när vi såg interaktionen mellan lärare och elever. Vi fick också bra tips och ideer på hur vi ytterligare kan förstärka detta arbete på våra egna skolor.
Det var också inspirerande att se hur skolan hanterar frågor om elevernas välmående, något som Zabre särskilt noterade: " Ett av våra ledord är närhet till barnen. När vi besökte klassrummen såg vi hur avslappnade barnen är och vågade ställa frågor. Det beror säkert på pedagogiken och att lärarrana är nära sina elever. Så det är något som vi måste prata mer om vad det faktiskt betyder att vara nära eleverna och att skapa ett klassrumsklimat där eleverna känner sig trygga att uttrycka sig. Även Sylvie kommenterade på vikten av trygghet i klassrummet: "Barnen känner sig trygga, vilket ger dem modet att ställa frågor och delta aktivt." Denna trygghet förstärks genom samverkan mellan skolans olika aktörer, något som vi fick ytterligare förklarat i och med skolkuratorns roll – en roll vi gärna skulle vilja införa i våra egna skolor.
För vår rektor Bernadette var en av de största lärdomarna rektor Harkes uppmaning att undvika tävlan mellan eleverna: "Istället för att konkurrera ser vi hur eleverna uppmuntras att samarbeta, vilket gör att de vågar vara nyfikna och ställa frågor." Hon blev också berörd av att se pensionerade lärare som återvände till skolan som volontärer för att hjälpa till, en gest som speglar en stark gemenskap och vilja att bidra till framtida generationer.
Vårt besök på Eklidskolan gav oss inte bara fler insikter i hur svensk pedagogik fungerar i praktiken, utan det påminde oss om vikten av organisation och samarbete. Lennart påpekade hur intressant det var att eleverna alltid hade tydliga instruktioner med både bild och text om vad de skulle göra, och Bernard lyfte fram hur barnens vakna och nyfikna sinnen kom till liv tack vare den välorganiserade skolmiljön och en ordentlig måltid. "När barnen är mätta kan de plugga ordentligt," sa han. Alla besökarna var förundrade över den fantastiska skolmaten, barnens möjlighet att välja och det stora salladsbordet.
Sammanfattningsvis var vårt studiebesök på Eklidskolan en stor inspirationskälla. Att få se pedagogiken vi själva ständigt arbetar för att implementera, i handling, och att uppleva den omsorg, struktur och trygghet som genomsyrade hela skolan, har gett oss nya perspektiv att ta med oss hem till våra egna skolor i Burkina Faso. Tack vare rektorn Harke Steenbergen på Eklidskolan kommer vi nu kunna arbeta ännu mer målinriktat för att skapa trygga och inspirerande lärmiljöer för våra elever.