En dag om miljö i Nakamtenga

När vi talar om miljö och klimat i Sverige är de begreppen för många ganska abstrakta. De flesta är medvetna om problemen men har ändå svårt att förhålla sig till fenomen. Hos oss i Nakamtenga i Burkina Faso är dessa begrepp ytterst påtagliga, de känns i skinnet och ända in i magen – varje dag. Det är därför viktigt för oss på skolan att förklara för våra elever varför vi har dessa påtagliga förändringar i miljön och vad som kan göras för att bromsa den katastrof som blir mer och mer påtaglig.

Därför anordnades en miljödag i Nakamtenga i fredags (29 april) som denna gång riktade sig till högstadieeleverna. Yennenga Progress försöker i sitt arbete i Nakamtenga, så konkret som möjligt, genom de olika verksamheterna visa att det på lokal nivå går att göra skillnad.

Skola, hälsovård och infrastruktursatsningar är pusselbitar som tillsammans påverkar den lokala miljön på ett positivt sätt.

Alla sjuttiofem eleverna, lärare och elevassistenter, gjorde under dagen en rundvandring för att bättre förstå vad det är att arbeta holistiskt, det vill säga, skapa en hållbarhet och synergi i de olika delarna som vi arbetar med.

Den första anhalten blev svets- och snickeriverkstaden där eleverna fick se hur vi på plats kan tillverka allt som vi behöver för centrets verksamheter, hur vi kan reparera det som går sönder och skapa nya produkter som kan säljas och på så sätt ge ett tillskott till den ekonomi som behövs för att driva de olika sociala verksamheterna.

Promenaden till Yennengas farm som ligger ca 15 minuters promenad från centret, är över huvudvägen, förbi vår fotbollsplan och över torra åkerlappar. Farmen ligger som en grön oas mitt i det torra ockrafärgade landskapet.

Fem hektar mark som inhägnats för att hålla hungriga getter borta från de gröna godsakerna. Där finns ca 300 fruktträd, mango, papaya, tangelo, guava. Träden planterades för två år sedan och redan kan vi skörda stora fina mango. Tangelo, som är en citrusfrukt som liknar apelsiner, tar lite längre tid innan de ger frukt. Här finns en stor grönsaksodling som förser skolköken och restaurangen med de grönsaker som behövs (tomater, aubergine, lök, rödbetor, peppar, etc). Vi har en fin anläggning för svinuppfödning och uppfödning av höns, som vi startat som en viktig del av den biologiska mångfalden som behövs för att skapa en bra kompost i arbetet med den nödvändiga jordförbättringen.

Under regntiden odlas majs, soya och bönväxter som behövs för tillverkning av foder till grisar och höns samt för jordförbättring. Nästa odlingssäsong börjar om ett par månader och vi har redan börjat bearbeta den torra och stenhårda jorden så att sådden kan göras så fort regnen kommer.

För att allt detta ska fungera behövs mycket vatten. Därför finns en djupborrad brunn som med hjälp av solenergi pumpar upp vattnet till ett vattentorn från vilket det går ett rörsystem för att se de olika aktiviteterna med vatten.

Våra elever följde med stort intresse, förklaringarna om hur viktigt det är att ha ett cirkulärt tänkande i odling och uppfödning där i princip allt går att användas. Hur viktigt det är att undvika kemiskt gödningsmedel och bekämpningsmedel och i stället arbeta med organiskt material och naturliga produkter för jordförbättring och insektsbekämpning. Vi hoppas och tror att dagen för eleverna har gett viktiga aha-upplevelser.