Varför ska vi gå på museum?

”Utflykter som denna ökar elevernas intellektuella träning och uppmuntrar till lärande på ett sätt som inte kan göras på samma sätt i ett klassrum. Det blev tydligt för eleverna också hur samhället och dess traditionella sociala strukturerna förändras i och med globaliseringen och kontakten med omvärlden. Men det är viktigt att känna till och förstå sin historia!” Tack till partnerföretaget WeWereThere för julklappen som gjorde denna utflykt möjlig.

På Nationalmuseet

Förra veckan genomfördes en studieresa till Nationalmuseet i Ouagadougou torsdagen med 67 elever från Yennenga college åtföljda av sin studierektor mr Zabre, historie- och geografiläraren mr Ouedraogo Seydou och deras handledare Daouda och Micheline ombord på två bussar.

Kl. 06.45 gick barnen ombord för resan. Framme vid nationalmuseet blev vi väl mottagna av nationalmuseets guider.

Eleverna fick uppleva skillnaderna i den traditionella livsmiljön och arkitekturen för de etniska grupperna (över sextio) i Burkina Faso, särskilt Lobi/Dagara, Marka, Gourounsis, Bobo, Fulani, Samos, Bissa, och Mossi. De olika etniska grupperna skiljer sig åt vad gäller sina byggnader. Rund hydda bland missi, rektangulär bland bissa, med ett lertak bland Marka, belagd med målning bland Gurunsi, etc. Även byggandet av spannmålsmagasin är olika beroende på folkgrupp.

Eleverna upptäckte kulturen i de burkinska samhällena, i synnerhet kläder, olika masker, bröllopsceremonier, begravningsceremonier, etc. De fick också berättat det burkinska folkets moraliska värderingar som förlåtelse, solidaritet, fred, respekt, social sammanhållning, men också hur de olika folkgrupperna skojar med varandra.

Respekt för statliga symboler som flaggan och respekt för allmän egendom vid folkliga demonstrationer, m.m. dessa värderingar kommer att göra gott för eleverna eftersom det kommer att stärka disciplinen i skolan och även hemma i familjen.

Guiderna förklarade också de olika aktörerna som ingriper för att lösa en kris (den sedvanliga traditionella chefen, religiösa ledare, MBDHP, Fasos Ombudsman, etc. Efter det kunde eleverna ställa frågor om historien, om folkupproret, om militärkupperna och om när ledare dödats.

I Bangreweogo

Efter museibesöket fortsatte barnen in i parken bredvid för sin medhavda matsäck, som skolan skickat med. Eleverna besökte vilda djur inklusive flodhäst, krokodil, gäss, hägrar, babianer, pytonormar, hjortar och vildsvin. Vissa av dessa djur är utrotningshotade. Upptäckten av denna fauna kommer att göra det möjligt att bättre förstå kurserna i biologi och lära sig mer om dessa djur på egen hand.

Eleverna fick se hur en stor park i stadsmiljö ser ut. Denna miljö gör det möjligt att bättre reglera stadens klimat (dämpning av värmen, fuktigheten som bevaras), plats för rekreation, vila och distraktion. Det kallas ibland för lungan i staden Ouagadougou. Eleverna förstod därför vikten av att värna om den fysiska miljön.

Ny upptäkt

Bland eleverna var det några som upptäckte storstaden för första gången. I sjätte klass studerar vi staden Ouagadougou, så det var ett tillfälle att se staden i verkligheten med de olika platserna som studerades i klassen. Detta gör det lättare att förstå. Mot bakgrund av allt ovan anser vi att det är mer än nödvändigt att eleverna får en sådan här chans om möjligt att varje år göra en sådan här utflykt!

Alla dessa upptäckter och lärdomar som eleverna får när de åker på utflykter gör det möjligt att fördjupa lektionerna i klasserna och till att bättre förstå förklaringarna i klassen. Rollen dessa utflykter har är att visa rikedomen i dessa traditionella strukturer och att väcka en anda av trygghet med att känna sin historia.

Tack till partnerföretaget WeWereThere för julklappen som gjorde denna utflykt möjlig!

Studierektor Mr Zabre