Yennenga Progress Ledningsgrupps Inspirerande Besök på Skansen: En Mötesplats för Kultur, Biologisk Mångfald och Pedagogik
När ledningsgruppen från Yennenga Progress i Burkina Faso besökte Skansen under sitt Sverigebesök, fick de en inblick i hur Sverige tar hand om både sitt kulturarv och sin biologiska mångfald. Deras reflektioner visade tydligt hur inspirerade de blev av Skansens arbete, både när det gäller att bevara historia, skapa lärande-platser för barn och att främja miljövård.
Zabré, en av deltagarna, var imponerad av hur Skansen lyckas hålla historien om Sverige levande genom att vårda byggnader och föremål från äldre tider. Han uttryckte sin uppskattning: "Skansen har konserverat våra förfäders byggnader och föremål och tar hand om det så att alla som kommer kan komma och titta och lära. Det håller historien om Sverige levande. Jag tycker att det är fantastiskt hur de dekorerar och gör det fint. Och väldigt bra för barnen."
Bernard tillade hur fint det är att se barnen lära sig på plats, där kultur och historia blir något de kan uppleva och känna. Han konstaterade: "Det är härligt att se hur barnen tar del och lär sig."
Skansen är inte bara en plats för kulturell bevarande, utan också en frontlinje i kampen för att rädda hotade djurarter. Joe blev starkt berörd av Skansens insatser för att föda upp utrotningshotade arter och återplantera dem i naturen. Ett exempel som lyftes fram var visenten, som en gång räddades från utrotning tack vare att djurparker runt om i världen, däribland Skansen, hade exemplar kvar som kunde återintroduceras i det vilda.
Idag är runt 2 000 av Sveriges djur- och växtarter utrotningshotade, och globalt hotas uppemot en miljon arter av utrotning under de kommande decennierna. Skansen bidrar till att hindra denna minskning av biologisk mångfald genom sin forskning och sina bevarandeprojekt. Skansens insats för att återplantera visenter i svenska skogar har blivit ett viktigt bidrag till att bevara biologisk mångfald och ge tillbaka till naturen.
Joe uttryckte också sin uppskattning för hur Skansen lyckas göra lärandet roligt för barn. Han noterade: "Hur pedagogiskt det är för barnen att lära sig – de leker och har roligt och lärandet kommer på köpet utan att barnen ens uppfattar det som lärande, allt är roligt och skapar nyfikenhet."
Sylvie, en annan deltagare, påpekade vikten av att göra saker konkret för barnen: "Det är härligt att barn får se djuren och sakerna på riktigt. Att göra saker konkret." Hon såg tydligt hur viktigt det är för barns lärande att kunna se och uppleva det de lär sig om. Denna typ av lärande, där barnen får vara i direkt kontakt med djur och historiska föremål, skapar en djupare förståelse och en känsla av samband med naturen och historien.
Pauline reflekterade över hur Yennenga i Burkina Faso försöker göra lärandet lika konkret i sina skolor. "Vi försöker verkligen göra det konkret på våra skolor också, som till exempel att vi visar grönsaker och sedan äter det," förklarade hon. Denna hands-on-pedagogik, där teori och praktik förenas, stärker elevernas relation till den jord de odlar och maten de äter.
Skansens insatser för både kultur och miljö inspirerade Yennenga Progress ledningsgrupp att fortsätta utveckla sina egna metoder. Att se hur Sverige kombinerar pedagogik, kulturarv och miljöarbete har öppnat dörrar för hur liknande projekt kan förverkligas i Burkina Faso. För Skansen är detta bara en del av ett större arbete – de är en viktig pusselbit i den globala kampen för att bevara biologisk mångfald och ge framtida generationer en möjlighet att lära sig och uppleva både djur och natur på nära håll.