Engagerade elever och lärare bygger framtiden i Burkina Faso
”Vi vill inte bara vara en bra skola”, säger skolans rektor. ”Vi vill bli den bästa i landet. Och en skola som fortsätter att inspirera fler skolor att göra de förändringar som behövs i pedagogiken och organisationen för att ge alla elever ska få förutsättningar till aktivt lärande och växa som människor! Det är ett högt mål, men utan höga mål kommer vi aldrig att nå dit vi vill.”
Förra läsåret fick skolan ett skriftligt erkännande från de nationella skolmyndigheterna för sina utmärkta studieresultat. Det var ett bevis på att engagemang, metodiskt arbete och stark sammanhållning ger resultat även under svåra förutsättningar. Och nu i skolstart fick vi ett tackdiplom för våra insatser, inte bara för våra egna elever utan för de ringar på vattnet detta ger i större skala.
Det nya skolåret har just börjat i Nakamtenga, och klassrummen på Collège Yennenga Progress har åter fyllts av nyfikenhet, arbetslust och beslutsamhet. Elever och lärare är redo att ta sig an ännu ett år av lärande, utveckling och gemenskap och de gör det med stolthet och tillförsikt.
Ett engagerat lärarlag
Collège Yennenga Progress har ett mycket kompetent lärarlag på 13 personer, stöttade av en liten men effektiv administration. Trots att lärarna är timanställda och får ersättning per lektion, deltar de engagerat i kollegiemöten och fortbildningar på sin fritid. Omsättningen av lärare är låg, ett tydligt tecken på att de känner sig delaktiga i något större. De vet att deras arbete betyder något för hela byn och för framtida generationer.
I lördags, den 18 oktober, hölls årets första kollegiemöte. Under dagen diskuterade lärarna både pedagogiska metoder och hur de tillsammans kan höja undervisningens kvalitet. Det handlade inte bara om ämneskunskap, utan om hur man stärker elevernas lärande, självförtroende, nyfikenhet och ansvarskänsla.
Mer än bara undervisning
Yennenga Progress högstadieskola erbjuder mer än bara traditionell undervisning. Här får eleverna också delta i aktiviteter som formar dem som människor: sport och idrott, grönsaksodling, en rättighetsklubb och en engelska klubb.
På rättighetsklubben som hålls varannan vecka, utgår vi under hösten från en utbildningsmaterial från World’s Children’s Prize Foundation. Vid årets första samling valde eleverna själva vilka teman som ska stå i centrum: rätten till sjukvård, utbildning, yttrandefrihet, skydd och frihet från trakasserier. Flera andra teman kom också med på listan.
En av pojkarna föreslog dessutom att man borde prata mer om pojkars rättigheter, en intressant reflektion, eftersom flickor utgör 70 procent av eleverna. Diskussionerna är livliga, öppna och respektfulla. Förra årets tema handlade om konflikter och konfliktlösning, där vi utgick från material från Non-Violent Project och årets arbete bygger vidare på detta.
Språk som öppnar världen
Nästa vecka startar engelska klubben som också hålls varannan vecka. Där får eleverna träna på att förstå och tala engelska, och att våga uttrycka sig. För många är det första gången de använder språket aktivt i dialog, och framstegen kommer snabbt när de får öva tillsammans.
Inte vara en isolerad ö
För oss i Yennenga Progress/BF är det viktigt att våra erfarenheter och framsteg kan spridas som metoder till andra skolor i första hand i regionen. Eftersom vi har en mycket bra lärandemiljö i vår högstadieskola med jämförelsevis små klasser så kan vi fungera som en modellskola som andra skolor kan lära sig av.
Med den sammanhållna skolstrukturen och begränsat antal elever kan vi engagera alla elever i verksamheter utanför den ordinarie läroplanen. I de aktiviteter som vi nämnt deltar alla elever eftersom vi tror att det är viktigt att alla uppmuntras, inte bara de med specifika intressen. Vi försöker också koppla dessa aktiviteter till erfarenheter från andra skolor runt om i världen. Eleverna behöver förstå att de ingår i ett världsvitt sammanhang där man kan lära av varandra.