En skolträdgård utöver det vanliga. Yennenga Progress hyllas för sitt innovativa arbete med regenerativ odling

Det är skillnad på att ha en skolträdgård och att leva den.

På Yennenga Progress skola i Nakamtenga, Burkina Faso, är trädgården inte bara en plats för att sätta några frön och vattna. Den är en levande lärmiljö där eleverna får kunskap om jordhälsa, kretslopp, samplantering och hållbar matproduktion. Här lär sig barnen hur växter kan stötta och skydda varandra, hur jorden kan stärkas genom regenerativa metoder, och hur odling kan bli en självklar del av både utbildningen och lunchen.

Och nu har arbetet uppmärksammats: Vår skolträdgård har utsetts till en av landets mest innovativa av Burkina Fasos jordbruksministerium.

Ett arbete som väcker uppmärksamhet

Vi har under åren haft många besök i trädgården från både jordbrukstekniker, skolinspektörer och representanter från organisationer som CatholicReliefService som är en stor matdonator i regionen. Flera har bett om bilder, dokumentation och exempel. Men när vi nu blivit utvalda som en "jardin innovatrice" vet vi ännu inte exakt vilket kriterium som avgjorde kanske var det helheten?

Att trädgården är pedagogiskt integrerad, att den förser eleverna med delar av skolmaten, och att den är ett laboratorium för praktiskt lärande om hållbar utveckling. Eller kanske är det för att arbetet med jorden är så respektfullt och långsiktigt?

Regenerativt tänk – från teori till praktik

I trädgården pratar vi inte bara om att odla, utan om att bygga ekosystem. Vi arbetar med samplantering till exempel att basilika kan skydda tomatplantor från skadeinsekter, eller att vissa baljväxter binder kväve och på så sätt stärker jorden för andra grödor. Vi gör kompost, testar olika metoder för bevattning och lär oss om biologisk mångfald.

Det handlar inte bara om skörd utan om insikt.

Stöd från både när och fjärran

Bakom trädgårdens framgång ligger både lokalt engagemang och internationellt stöd. Parmoussa, som leder arbetet på vår farm, har varit en ovärderlig mentor och handledare för eleverna. Samtidigt har vi under åren fått vägledning från både Ekolådan i Sverige och Marco Lana vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). Genom deras tips, artiklar, samtal och feedback har vi kunnat testa nya metoder och utvecklas vidare. I år fick vi också stöd från Iterio för att permanent kunna flytta trädgården till en ny plats på skolgården där den kan utvecklas vidare.

Att odla sin lunch och sin framtid

Det kanske mest kraftfulla med vår skolträdgård är detta: Att barnen själva kan vara med och odla den mat de äter i skolans matsal. Det är något djupt stärkande i att se sambandet mellan jorden, näringen och det egna lärandet.

Det handlar om respekt för naturen, för mat och för sig själv.

Vi är så stolta över denna utmärkelse men ännu mer stolta över elevernas nyfikenhet, personalens engagemang och den gemenskap som trädgården skapar. Detta är bara början.

Nästa
Nästa

100 % godkända elever – en milstolpe för Yennenga Progress högstadium i Nakamtenga