”Vi är stolta över oss själva!”

I onsdags fylldes Pavillon Yennenga Progress av både barn och vuxna, 68 föräldrar och representanter från byn, 69 högstadieelever, samt personal från Yennenga. Det var dags för ännu en öppen utbildning inom vårt juridiska program, finansierat av Jocknick Foundation, denna gång med fokus på ett ämne som berör hela landet: skolavhopp. Och det kanske är dags att analysera det i en bredare kontext med paralleller också till det som i Sverige kallas ”hemmasittare”?

Det blev en eftermiddag fylld av engagemang, nyfikenhet och många starka insikter, en dag som slutade med stående skanderande elever:
”Nous sommes fiers de nous-mêmes – nous allons venir à l’école!”
(Vi är stolta över oss själva – vi kommer att gå till skolan!)

Skolavhopp i Burkina Faso är ett växande problem. Samtidigt är det ett område där lokala lösningar kan göra enorm skillnad, och där Nakamtenga vill vara ett föredöme.

Föreläsare för dagen var Mr. Zongo Mouni, en erfaren utbildare och tidigare tjänsteman vid kommunen i Ziniaré. Genom konkreta exempel och stor pedagogisk skicklighet fångade han både barnens och de vuxnas uppmärksamhet.

Mr. Zongo lyfte fram flera faktorer som driver skolavhopp:

  • Föräldrar som inte hinner eller orkar följa sina barns skolgång

  • Barnarbete, specifikt risken att barn dras in som arbetskraft vid guldgruvor

  • Fel sällskap och brist på positiva förebilder

  • Brist på motivation, när unga inte ser utbildningens nytta

  • Konflikter i hemmet

  • Otillräcklig vägledning från vuxna runt barnet

Eleverna själva tog modigt upp andra viktiga frågor:


oönskade graviditeter

sexualiserat våld


mobiltelefonsmissbruk


pornografi

Prositution


trakasserier

Allt detta bidrar till skolfrånvaro och i förlängningen skolavhopp.

Mr. Zongo gjorde det tydligt: skolavhopp är inte ett individuellt problem, utan ett samhällsproblem.

När ett barn slutar skolan tappar landet:

  • framtida yrkeskompetens

  • möjlighet till ekonomisk utveckling

  • framtida ledare och entreprenörer

  • social stabilitet

För barnet innebär avhoppet en ökad risk för arbetslöshet, utsatthet, tidiga äktenskap, kriminalitet och utnyttjande.

När ett barn slutar skolan tappar landet:

  • framtida yrkeskompetens

  • möjlighet till ekonomisk utveckling

  • framtida ledare och entreprenörer

  • social stabilitet

För barnet innebär avhoppet en ökad risk för arbetslöshet, utsatthet, tidiga äktenskap, kriminalitet och utnyttjande.

Ett av dagens starkaste ögonblick var när Mr. Zongo bad eleverna att formulera sina egna löften.

Rummet fylldes av deras röster:
”Nous sommes fiers de nous-mêmes – nous allons venir à l’école!”

Det var kraftfullt.
Det var rörande.
Och det var framför allt ett bevis på att unga människor vill, bara de får stöd att våga.

Två av Nakamtengas äldste, Nabiga och Pascal, tackade Yennenga Progress för initiativet och betonade vikten av att föräldrar tar sitt ansvar.

”Det här är för våra barns framtid,” sade Nabiga.
”Det är en ära för byn att ni gör detta.”

Vad händer nu? Som alltid efter våra öppna utbildningar samlades teamet för utvärdering. Flera teman behöver fördjupas – särskilt familjeutbildning – och en ny session planeras.

Detta är bara början.

Det som skedde i onsdags var mer än en föreläsning. Det var en metod. En modell för hur skolor, föräldrar och lokalsamhällen kan arbeta tillsammans för att bryta en av de största utmaningarna i Västafrika och i många delar av världen. Skolavhopp är ett globalt problem.
Men lösningarna kan börja i en enda by.

Och sedan spridas.

Nästa
Nästa

Vi laddar inför farsdag!