Seminariedag inför skolstart – att bygga framtiden tillsammans
Inför skolstarten samlades alla våra fantastiska lärare – från förskola till högstadiet – för en heldag fylld av inspiration, reflektion och gemenskap. En dag för att vässa verktygen, stärka vår gemensamma vision och påminna oss om varför vi gör det vi gör: för att skapa en trygg, kreativ och lärande miljö där varje barn får möjlighet att växa. Under dagen arbetade vi med våra tre ledord: Språkutveckling, närhet till eleven/barnet i centrum och aktivera eleven, och hur de kan vävas in i allt vi gör från morgonsamlingar och klassrumsaktiviteter till hur vi skapar trygghet och tillit i våra grupper.
Gästföreläsare var Tinga Kaboré, skolinspektör, som berättade om den nya nationella läroplanen och pedagogikensom nu införs i Burkina Faso. Hans ord väckte både stolthet och hopp. För det nya arbetssättet speglar den pedagogik vi på Yennenga Progress redan arbetar efter sedan start: fokus på elevens nyfikenhet, kreativitet, trygghet och aktiva lärande.
Vi har därför också en roll att spela när alla skolor nu ska arbeta enligt detta synsätt.
“Att öppna upp för barns nyfikenhet, kreativitet och lust att lära kräver modiga lärare som tar sig tid att verkligen engagera sig i sina elever,” sa Stina och fick många nickningar i publiken.
Stina betonade också vikten av värderingsdrivet ledarskap i klassrummet där läraren inte bara förmedlar kunskap utan bygger relationer, stärker självkänsla och skapar trygghet varje dag. “Vad kan du som lärare göra varje morgon för att ge barnen en trygg start på dagen?” och diskussionen som följde visade tydligt hur stort engagemang som finns i hela vårt lärarteam.
Språk – nyckeln till lärande
En annan viktig del av dagen handlade om språkets betydelse. Lennart Karlsson höll en föreläsning om vikten av att bygga ordförråd och hur språket påverkar all inlärning.
Forskning visar att:
• Ett barn som börjar skolan behöver ungefär 5 000 ord för att kunna följa undervisningen.
• En tonåring som går i högstadiet bör behärska minst 30 000 ord.
• En vuxen som läser tidningar och deltar i samhällslivet behöver mellan 50 000 och 75 000 ord i sitt aktiva ordförråd.
Skillnaden mellan elever som läser mycket och de som inte gör det är enorm. De minst läsande tonåringarna har ofta bara runt 15 000–17 000 ord, vilket gör det svårt att förstå nyheter, delta i samtal och navigera i vuxenlivet.
Detta visar hur avgörande språket är för jämlik utbildning och delaktighet. Och i länder som Burkina Faso blir utmaningen ännu större: undervisningen sker ofta på franska, medan barnens modersmål är mooré, fulfuldé eller andra lokala språk. Det innebär att många elever börjar sin skolgång på ett språk de ännu inte behärskar en brant uppförsbacke som kräver extra omtanke, tid och pedagogisk kreativitet.
Vi diskuterade hur viktigt det därför är att varje lärare, oavsett ämne, aktivt arbetar med språk i undervisningen. Som Stina Berge, vår generalsekreterare, uttryckte det:
“Om varje lärare väljer ut 5–10 nya ord i veckan kopplat till veckans tema inom respektive ämne, skriver dem på tavlan och går igenom deras betydelse, så bygger vi tillsammans ett gemensamt språk och ett helt nytt självförtroende för våra elever.”
När dagen avslutades var energin hög och framtidstron stark. Vi talade om vikten av att välja det bästa ur olika kulturer och pedagogiska traditioner att bygga broar, inte murar. Och om vikten av att värna det lokala: våra språk, våra berättelser, våra styrkor.
Med inspiration från Tinga och insikt i den nya läroplanens koppling till Yennengas arbetssätt, Lennarts föreläsningar med våra tre ledord som grund, och Stinas workshopsövningar där alla våra lärare fick dela med sig av erfarenheter och idéer från sina klassrum, går vi nu in i ett nytt läsår fyllda av idéer, ny kunskap och beslutsamhet.
För framtiden börjar i klassrummet – varje dag, med varje barn.
För framtidens barn. För framtidens samhälle. För framtiden vi bygger – tillsammans.