Legenden om Prinsessan Yennenga

Vi har länge sagt att det definitivt borde göras en Disney-film om Prinsessan Yennenga, så att folk, en gång för alla får ta del av hennes budskap och vem hon är. Filmen har inte kommit (ännu) men nu är boken här!  Enligt legenden levde Yennenga på 1100-talet, då hon stred för sitt folk, men också för rätten att välja det liv hon själv ville leva. Boken lyfter hur Yennenga utmanar normer och världen omkring sig, men också tankarna om hur vi alla kan spela en roll i förändringen till en bättre värld.

Det är en händelserik bokvecka! Nu är Legenden om Yennenga på bokmässan i Göteborg, den har i veckan lanserats som bok i MAX Burgers barn-meny och veckan började med att vi hade releasefest!

I Yennengas anda så tror vi på tanken att be om hjälp för att lyckas! Och så även vad gäller boken! För oss är den så klart mycket mer än en bok! Drömmarna om den började författaren Stina Berge och illustratören Louise Lindquist Sassene formulera redan för 10 år sedan! Budskapen är många och ligger oss varmt om hjärtat.

  • Yennenga har talang och gott hjärta.
  • Yennenga står för nytänkande och civilkurage.
  • Yennenga utmanar begränsande normer.
  • Yennenga ber om hjälp för att lyckas.
  • Yennenga är en god förebild och lyfter andras potential.

Om vi ska formulera detta ur Yennenga Progress verksamhetsperspektiv så står Yennenga för demokrati och fred, jämställdhet och representation, mod och hållbarhet.

Tillbaka till att be om hjälp för att lyckas, att det är tillsammans vi uppnår positiv förändring:

Releasefesten var en symfoni av företag och människor som alla spelar en viktig roll i att ta medvetna beslut för den planet vi bor på.

Så TACK

Chris Pettersson – kvällens trygga och varma moderator!

MAX Burgers som bjöd på burgare och hållbarhetschef Kaj Töröks inspiration för hållbarhet, och som nu ger ut boken i 90 000 exemplar via sin barnmeny samt via stiftelsen stödjer Yennengas experimentjordbruk för matsäkerhet och återuppbyggande av markens bördighet!

K-märkts grundare Jens Dolk som bjöd på dryck och choklad, choklad, choklad och tänkvärdheter runt matsvinn.

Bee Urban med VD Josefina i spetsen som stod för själva lokalen vi firade i: ett växthus på taket på Garnisonen, en magisk plats av biologisk mångfald.

MIKAs och grundare Mika själv som såg till att vi kunde ha den skickliga fotografen Justina Rosengren på plats för att föreviga lanseringen!

Deloitte Digital under ledning av Matilda och Andreas, som skapat landningssidan för fortsatt lärande om Yennenga, hållbarhet och de Globala Målen.

SGDS som under sitt Hackathon gjort spelen på landningssidan.

Språkkonsulternas Elin som läst manuset under processen och kommit med värdefull input.

Tukan förlag som gett ut boken!

ÅKompani som skapat printsen av några utvalda illustrationer från boken som vardera finns i 6 stycken numrerade och signerade exemplar, som finns till försäljning.

Yennengas styrelse, medarbetare och vänner som alltid peppar, bjuder in alla ovan i nätverket, och med mod och goda hjärtan fortsätter att ta arbetet för en hållbar framtid till en ny nivå!

Himlen fylls av stjärnor för er alla! Tack för att ni alla är en del av Yennengas nätverk!

Var den Yennenga ni tycker att världen behöver!

Varmaste hälsningar

Stina och Louise