Nu snackar vi mens!

Ibland måste vi ta till lite knep för att komma åt frågor som det annars inte spontant kommer upp i vardagliga samtalet! Inför morsdag 2015, tog företaget Prime fram vår kampanj #menskoppkoppen! En vit, vanlig kopp som det stod MENS på. Med den i fikarummet, kommer frågan definitivt upp!

Mens är en samhällsekonomisk fråga i mycket högre grad än vad många tror. Varannan person har mens 2400 dagar under sitt liv. Till detta kan vi lägga det faktum att det i stor del av världen saknas fungerande latriner och tillgång till rent vatten på skolor. Detta innebär i sin tur upp till två månader under ett läsår, som flickor från 12-årsåldern inte kan ta sig till skolan. Och då har vi ens nämnt situationen för yrkesverksamma kvinnor och den bristande tillgång till det offentliga rummet som mens ofta innebär!

Menskoppkoppen är gjord av porslin och rymmer ungefär 1,5 dl, vilket är lika mycket som en genomsnittlig mens. När du druckit upp är det bara att skölja ur den och återanvända, precis som en menskopp! När vi använder menskoppkoppen i fika-rummet på jobbet, på ett viktigt möte eller hemma när du bjuder en kompis på te leder det till många spännande samtal. Allt överskott från försäljningen går till Yennenga Progress arbete med kvinnohälsa. Menskoppkoppen blev en succé till morsdag, med över 700 sålda koppar på bara några dagar, stor uppmärksamhet i bloggar och sociala medier samt glada tillrop från köpare.

Om du känner att du missade att köpa menskopp-koppen då, så maila oss så ordnar vi det! Alla borde ha en menskoppkopp - vi vill bjuda in alla att delta i samtalet om mens och arbetet med att sprida menskoppar.

Menskoppkoppen
Menskoppkoppen
Play Menskoppkoppen