Trafikinformation i rättan tid

Tre unga representanter från ONASER, trafiksäkerhetsverket, besökte i december eleverna på vår högstadieskola för att informera om vett och etikett på vägarna. Det är ett ämne som är mycket viktigt för oss eftersom vi har 400 barn och ungdomar som dagligen använder den stora riksvägen som passerar vårt Center i Nakamtenga.

Vi har hittills varit förskonade från allvarligare trafikincidenter men det är alltid med oro i magen vi ser hur lite kunskap som finns om trafik och trafikregler. I tisdags hände en olycka med ett av våra barn. Han skulle efter skolan skjutsas på moped till Ziniare, den närmaste tätorten där han bor. Han var på dåligt humör och satt inte still på mopeden. Han svängde med sin skolväska som fastnade i bakhjulet varpå det blev en rejäl vurpa. Både pojken som körde, en äldre bror, och vår elev flög i asfalten och revs sönder ganska rejält. Som tur var blev det denna gång inga benbrott eller huvudskador så de kunde återvända hem efter omplåstring på sjukhuset.

De tre informatörerna från ONASER var väldigt duktiga och pedagogiska i sin framställning vilket gjorde att alla elever var helt engagerade i den information som de fick.

Det finns här i Burkina mycket utförliga och lättfattliga regler för hur man ska agera i trafiken, både som fotgängare och som cyklist eller mopedist. Det finns dock ingen reguljär trafikundervisning i skolprogrammet. Det görs temporära kampanjer i städerna i samband med skolstarten i oktober men i övrigt ingenting. Det är inte alls tillräckligt.

Under det två timmar långa mötet gick man igenom de viktigaste trafikreglerna och de vägmärken som finns lokalt och som det är nödvändigt att förstå betydelsen av. En av eleverna fick hämta in sin cykel till samlingssalen och man pratade om hur cykeln enligt lagen ska vara utrustad. Det ska finnas fungerande belysning både fram och bak, det ska finnas fungerande broms och ringklocka. Det ska också finnas reflexer i tramporna och helst också i fälgarna.

Man pratade också om att en cykel är gjord för en person och inte för två eller flera och att man på en moped endast får ha en passagerare. För att cykla finns inte hjälmtvång men för att åka moped är hjälm obligatorisk. Den som säljer en moped måste också ge köparen en bra och godkänd hjälm. Trots att det är olagligt att köra eller åka moped utan hjälm är det fortfarande mycket få som följer lagen på den punkten. Vi ser också dagligen då föräldrar eller syskon kommer till skolan för att hämta barn att det kan bli både tre och fyra passagerare på mopeden. Konsekvensen är att det i trafiken dör 1650 trafikanter varje år. De som är värst drabbade är mopedåkare och cyklister utan huvudskydd.

Både eleverna och lärarna uppskattade den information / utbildning som de fick denna eftermiddag. Detta märktes på de långa och intensiva applåderna som levererades då besökarna från ONASER tackade för sig.

För att konsekvenserna för olyckor i samband med barnens skolgång åtminstone inte ska bli ett ekonomiskt problem för föräldrarna, så har alla elever på Yennenga skolor en olycksfallsförsäkring som är ganska omfattande. (Se lucka 19 i vår julkalender i sociala medier!)